وقتی برای طراحی لوگوی خود یک شرکت برندسازی را استخدام می کنید، انتظار دارید تا برای برند شما یک لوگوی بی نقص و با کیفیت طراحی کند.

 

به تازگی یک کسب و کار جدید راه انداخته‌اید و همه‌ی تلاش‌های شما در جهت برندسازی درست پیش می‌روند. سمبل و نماد مناسبی برای لوگوی خود پیدا گردید، رنگ‌هایی را انتخاب می‌کنید که کاملاً با همدیگر منطبق و هماهنگ هستند؛ حتی در انتخاب فونت نوشته‌ها دقیقاً به هدف زده‌اید و بدین ترتیب آماده‌ی آن هستید که دنیا با کسب و کار جدید شما آشنا شود.

همانطور که می‌دانید قسمتی از فراگیر شدن برند شما در آن است که لوگو را در جاهای مختلفی در معرض دید و ارتباط مردم قرار دهید تا بتوانند نسبت به برند شما شناخت پیدا کنند. پس شروع به کار کردن روی صفحات اجتماعی و وبسایت خود می‌کنید؛ حتی ممکن است کنفرانسی در صنف کاری شما در پیش باشد، پس کارت‌های ویزیت و بروشورهای کوچکی برای آن رویداد چاپ کنید.

تنها یک مشکلی وجود دارد: «لوگوی شما روی تمام رنگ‌های پس زمینه (به جز رنگ سفید) ناخوشایند به نظر می‌رسد.»

چه خواهید کرد؟ آیا بدان معنی است که باید لوگوی خود را از نو طراحی کنید؟

جواب منفی است! خیر، به شرطی که فایل لوگوی شفافی داشته باشید.

 

 

یک لوگوی شفاف چیست؟

شاید به نظر خیالی (یا پیچیده!) به نظر برسد، اما لوگوهای شفاف به لوگوهایی گفته می‌شود که روی پس زمینه‌ی شفاف قرار داشته باشند.

ممکن است لوگوی برخی شرکت‌ها را دیده باشید که ورژنی از لوگوی خود را به اسم فایل «Transparent PNG» در دسترس قرار می‌دهند که معمولاً به لوگوهایی اشاره دارد که روی پس زمینه‌ای سفید و خاکستری ظاهر می‌شوند. (نگران نباشید، این پس زمینه هرگز در طراحی ظاهر نمی‌شود)

ایده‌ی لوگوی شفاف برای آن است که طراحی شما بتواند روی هر سطحی متمایزی قرار بگیرد. آن کارت‌های ویزیت که می‌خواستید برای کنفرانس آماده کنید را به یاد می‌آورید؟ با یک لوگوی شفاف می‌توانید کارت‌هایی را بسازید که دقیقاً روی هر رنگ دلخواهی بنشیند و در عین حال، دستورالعمل‌های مربوط به برند خود را لحاظ کرده باشید.

از آرم‌های شفاف در کجا استفاده می‌کنید؟

خوب، همه جا!

اولین چیزی که باید از خود بپرسید این است: برندسازی من به چه چیزی نیاز دارد؟ آیا عموماً از کارت‌های ویزیت و صفحات شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنم؟ در مورد هدایای تبلیغاتی (به طور کلی هر نوع محصولی که لوگوی شرکت، پیام، شعار تبلیغاتی داشته باشد) چطور؟

 

 

لوگوهای شفاف آنلاین

در ادامه چند مورد از جاهایی اشاره می‌شود که نیاز به داشتن یک فایل لوگوی شفاف را درک خواهید کرد:

  • امضای ایمیل‌ها
  • ویدیوهای برند یا کمپین‌های تبلیغاتی
  • صفحات هدف
  • وبسایت‌ها
  • ارائه‌های بصری تجاری
  • ارائه‌ها
  • تصاویری که نیاز به علامت گذاری دارند.
  • پست‌های داخل رسانه‌های اجتماعی
  • تصاویر کاورهای رسانه‌های اجتماعی

 

 

لوگوهای شفاف آفلاین

حتی ممکن است که فایل‌های لوگوی شفاف را بخواهید در یکی از شرایط زیر استفاده کنید:

  • کارت‌های ویزیت تجاری
  • هدایای تبلیغاتی و بازاریابی (مانند کوله پشتی، لیوان، بطری آب، قلم)
  • جزوه و بروشور
  • پوستر
  • فاکتورها و سربرگ نامه‌ها (اسناد رسمی)
  • هر نوع ابزار و مواد بازاریابی چاپی دیگر

 

پس از اینکه فهمیدید که می‌خواهید لوگوی خود را کجا قرار دهید، این احتمال وجود دارد که بسته به متن نیاز به چندین ورژن از نسخه‌ی شفاف لوگوی خود داشته باشید. به یاد داشته باشید، شما می‌خواهید که لوگو سطح پس زمینه را تکمیل کند؛ پس نباید لوگوی شما توسط طراحی‌های اطرافش بلعیده شود!

به همین دلیل، به فایل‌هایی از لوگو نیاز دارید که در هر دو پس زمینه‌ی روشن و تاریک جوابگو باشند؛ در این حالت دیگر مهم نیست که لوگوی شما چه چیزی باشد.

به همین دلیل در این وبسایت، خود را ملزم به ارائه‌ی موارد زیر به کاربران می‌کنیم:

  • لوگوهای سفید با پس زمینه‌های شفاف
  • لوگوهای تاریک با پس زمینه‌های شفاف
  • لوگوی معمولی (با رنگ‌های اصلی) در پس زمینه‌ی شفاف
  • لوگوی معمولی روی پس زمینه‌ی سفید
  • لوگوی سفید در پس زمینه‌ای رنگی (رنگ برند شما)
  • لوگوی سفید روی پس زمینه‌ی تاریک
  • لوگوی سفید در پس زمینه‌ای شفاف (برای گذاشتن روی هر پس زمینه‌ی رنگی)

 

 

فرمت‌های رایج فایل

در این وبسایت به کاربران خود، سه نوع فرمت فایل PNG، JPG و VECTOR ارائه می‌کنیم. گفته می‌شود که برای فایل‌های لوگوی شفاف چندین انتخاب وجود دارد. بیایید در مورد تفاوت آن‌ها بحث کنیم:

PNG: این نوع فایل برای برندسازی دیجیتال ایده‌آل‌ترین حالت است؛ زیرا می‌توانید لوگوی خود را در ارائه‌های تجاری، صفحات رسانه‌های اجتماعی یا گوشه‌ی وبسایت خود استفاده کنید. عمومی‌ترین نوع فایل برای لوگوهای پس زمینه شفاف است؛ علت اصلی آن به امکان ذخیره سازی کارهای گرافیکی، نقاشی‌ها و میلیون‌ها رنگ در حجم کمی از فایل برمی‌گردد.

JPG: این نوع از فایل‌ها به راحتی قابل فشرده سازی هستند و پهنای باند زیادی را اشغال نمی‌کنند. این نوع از فرمت برای انتقال آنلاین تصاویر استفاده می‌شود.

GIF: اگر چه این نوع از فرمت داشتن پس زمینه‌های شفاف را ممکن می‌سازد، اما به عمومیت PNG نیست. با این حال برای کاربری تصاویر متحرک به فرمت GIF نیاز خواهید داشت.

SVG: برای گرافیک و عناصر نمادین وبسایت ایده‌آل است. این نوع از فرمت‌ها اغلب توسط چاپگرها و طراحان استفاده می‌شود. (برخلاف سیستم‌های دیجیتال مانند وبسایت‌ها)

چگونه لوگوی شفاف خود را بسازیم؟

همانطور که در بالا اشاره شد، سازندگان لوگوی آنلاین مانند این وبسایت باید تمامی فایل‌های شفاف مورد نیاز شما را فراهم آورند.

با این حال، می‌توانید لوگوی خود با پس زمینه‌ای شفاف را به تنهایی بسازید؛ اما به کمی ظرافت طراحی و صبر نیاز دارید.

اگر لوگوی خود را از ابتدا طراحی کرده‌اید، باید از Photoshop یا نرم‌افزاری مشابه برای پاک کردن پس زمینه از لوگوی خود استفاده کنید. لوگو را باز کنید و لایه‌یا شفاف به آن اضافه کنید. از ابزار Magic Wand tool برای ساختن پس زمینه‌ی شفاف استفاده و در نهایت فایل را با فرمت PNG ذخیره کنید.

با این حال به نظر کار پر دردسری به نظر می‌رسد؛ همواره می‌توانید از یک طراح گرافیک برای انجام کار خود بهره بگیرید. (اگر در ابتدا از یک طراح برای ساختن لوگوی برند کمک گرفته‌اید، باید فایل‌های شفاف را نیز در اختیار شما قرار دهند!)

 

 

جمع بندی

به یاد داشته باشید که لوگوهای شفاف در حقیقت فایل همه کار‌ی لوگوی شماست و برای تمامی نیازهای روزانه‌ی برندسازی شما مفید هستند. می‌توانید از آن در هر زمینه، رنگ، پس زمینه یا سطح استفاده کنید که با لوگوی شما در نگاهی کلی، مغایرت نداشته باشد.

برای شروع برندسازی آماده هستید؟ اگر برای برندسازی و یا تبلیغات برند خود نیاز به کمک دارید، امروز با ما تماس بگیرید و گپی دوستانه با مشاوران ما داشته باشید. ما خود را متعهد به پیشرفت مشتریانمان می دانیم.